Sporcular için COVID-19 Sürecini Yönetebilme Rehberi

© AASP (Uygulamalı Spor Psikolojisi Derneği)

0%
*Bu yazı tahmini 4 dakika 52 saniye okuma süresine sahiptir.

Yazar : AASP (Uygulamalı Spor Psikolojisi Derneği)    
    "The COVID-19 Pandemic: Tips for Athletes, Coaches, Parents, and the Sport Community"    
    Türk Psikologlar Derneği Spor ve Egzersiz Psikolojisi Birimi tarafından tercüme edilmiştir.    

 

Spor ortamındaki herkes COVID-19'un etkisini hissediyor. Tüm spor seviyelerindeki etkinlikler, ligler erteleniyor, tesisler kapanıyor. Sporcular, antrenörler ve ebeveynler bu beklenmedik durum için planlar geliştirmek için uğraşıyorlar.

Yaşadığınız bu durumu yönetmenin ilk adımı, nasıl hissettiğinizi fark etmektir. Bazı yaygın duygular korku, kaygı, kayıp, rahatlama, karışıklık, hayal kırıklığı, bitkinlik, hayal kırıklığı ve öfkedir. Pek çok insan da sizin gibi hissediyor. COVID-19 herkesi farklı şekilde etkiliyor ve sizin üzerinizdeki etkisi de normal.

  • Sanal İletişimi Sürdürün 

Dünyanın dört bir yanındaki ülkelerde, evde kalma ve sosyal olarak uzaklaşma üzerine verilen talimatlar fiziksel olarak yalnız hissetmenize neden olabilir ancak duygusal olarak bir adada olmadığınızı hatırlayın.

Aileniz, dostlarınız ve takım arkadaşlarınızı görmek ve onlarla birlikte olmak istemeniz doğaldır. Bu süreç içerisinde size destek olabileceğine inandığınız kişileri belirleyin ve sosyal medya, mesaj ve video aracılığıyla tonlarla bağlantıda kalın. 

  • Spor Yapmaya Nasıl Devam Edebileceğinizi Gözden Geçirin

Sosyal mesafenizi kurarak ve belirtilen uyarıları göz önüne alarak belirli ölçüde antrenman yapmaya devam edebilirsiniz. Zamanınızı dinlenme ve toparlanma için kullanabilir, hobileriniz ile uğraşabilir, okul, ev ve iş ile ilgili sorumluluklarını düzenleyebilir ve antrenman seviyenizi ayarlayarak antrenman yapmaya devam edebilirsiniz. Zamanla gelişiminize yardımcı olarak şu anda size iyi gelebilecek konuları gözden geçirmek oldukça önemlidir. Bu süreçte antrenörleriniz ile hedefleriniz ve karşılıklı beklentileriniz konusunda konuşabilir ve düzenlemeler yapabilirsiniz.

  • Hedeflerinizi Hatırlayın

Yakın süre içerisinde yarışmalarınız olmasa da antrenman yapmayı sürdürme nedenlerinizi ve amaçlarınızı hatırlayın ve buna güvenmeye devam edin. Sınırlı hareket etmeniz gereken yeni süreç içerisinde amaçlarınızı hatırlamak, motive kalmanıza ve olumlu düşünce ve duygular içerisinde olmanıza yardımcı olur.

  • Fiziksel ve Zihinsel Sağlamlığınıza Odaklanın

Antrenmanlarınıza devam etme ve geliştirme kararı alırsanız, bu süreçte esnekliğinizi, kuvvetinizi ve zihinsel sağlamlığınızı korumak ve geliştirmek daha kolaylaşacaktır. Antrenörünüze fiziksel olarak neler yapabileceğinizi sorun. Bu dönemi özgüven, odaklanma, hedef belirleme, gevşeme ve imgeleme gibi zihinsel becerilerinizi geliştirmek için de kullanabilirsiniz.

  • Günlük Rutininizi Oluşturun

Gün veya hafta içerisinde önceliklerimizi belirleyebilme, güne nasıl başlayacağımız ve sonlandıracağımız konusunda yeteri kadar karar verebilme imkanına sahibiz. Sabah ve akşam rutinlerimizi netleştirmek, yeterli uyku uyumak, bilinçli bir şekilde diğer kişisel bakım aktivitelerimiz ile birleştirmek (örneğin, günlük tutmak, kişisel hobilerimizle uğraşmak ve sağlıklı besinler tüketmek vb.), fiziksel ve zihinsel sağlığımızı desteklerken, kontrol edebilme ve konforlu hissedebilmemize yardımcı olur.

  • Bilgilendirme ve Sorumsuzluk Beyanı

    Kürsü bölümüde yayımlanan yazı, metin, görsel ve sair içeriğin sorumluluğu yazarlarına aittir. Bu bölümde yer alan içeriğin Türk Psikologlar Derneğinin kurumsal politika ve görüşleriyle uyumlu olması zorunlu değildir ve Kürsü'de yayımlanan içerik derneğin görüşlerini yansıtmaz.

* OECD ülkelerinin üniversite mezunlarının dakika başına okuyabildiği kelime sayısı baz alınmıştır.